Cyklistika
Recenze: Gasgas G Enduro 2.0

Španělské enduro elektrokolo s motorem Yamaha PW-X3 a dojezdem až 80 km. Jak si vedlo v náročném terénu?
Robustní enduro elektrokolo s japonským motorem Yamaha, dlouhým dojezdem a geometrií určenou pro adrenalinové sjezdy. Objevte, čím zaujalo tohle španělské kolo v testu!
Elektrokolo Gasgas G Enduro 2.0 prošlo náročným testováním v redakci magazínu VELO. Jak si vedlo na technických sjezdech a kolik kilometrů ujede na jedno nabití? Shrnuli jsme pro vás to nejzajímavější z recenze!
Elektrokola jsou dnes všude, ale jen málokterá jsou stavěná na skutečně tvrdé zacházení. Gasgas G Enduro 2.0 patří do výjimečné kategorie enduro e-biků, které nehledají kompromisy. Tohle kolo není na odpolední vyjížďky rozkvetlou loukou – je určené na drsné zacházení v marastu, kamení a kořenech, a to čím rychleji, tím lépe.
Robustní konstrukce bez kompromisů
Kolo se pyšní masivním hliníkovým rámem se zalomenou horní trubkou a zdvihem zadní stavby 160 mm. Geometrie je jasně uzpůsobena pro jízdu z kopce – úhel hlavové trubky je položený na 64°, reach dosahuje 485 mm u velikosti L, což je nadprůměr. Zadní stavba je také delší s celými 460 mm, což vede k rozvoru dlouhému 1285 mm.
Uvnitř spodní rámové trubky se ukrývá 36V baterie o kapacitě 20 Ah (720 Wh). Vyjmutí baterie je snadné – stačí sejmout plastový kryt, klíčem odemknout zámek a nechat baterii vyklouznout ven. Při transportu na nosiči auta se každé uspořené kilo hodí.
Odpružení pro náročné terény
Vpředu pracuje vidlice RockShox Domain R se zdvihem 170 mm a 38 mm širokými vnitřními nohami. Je vybavena pouze vzduchovou komorou DebonAir pro nastavení tvrdosti a laděním odskoku. Vzadu najdeme tlumič RockShox Super Deluxe Select s piggyback rezervoárem, který zvětšuje objem oleje a zlepšuje tak chod tlumiče.
Překvapivě hladce odpružení žehlilo všechny nerovnosti během testování. Ztráty energie způsobené propružením při šlapání po rovině kompenzuje motor, takže se z toho nemusíte zbláznit.
Výkonný japonský motor
Za vším stojí japonská Yamaha s motorem PW-X3, který disponuje jmenovitým výkonem 250 W a maximálním krouticím momentem 85 Nm. Projev motoru je plynulý bez výraznějšího kopání, jen při rozjezdu dokáže kopnout při vysokém stupni podpory.
Motor si zachovává svou dynamiku i při jízdě do kopce a začne mírně ztrácet dech až při sklonu terénu přes 10 %. Yamaha dává přednost požitku z jízdy před složitým nastavováním – ovládání je velmi jednoduché, ale funkční.
Jednoduché ovládání
Celý systém ovládá pouze levý palec. Monochromatický displej s modrým podsvícením zobrazuje jen ty nejdůležitější informace – úrovně podpory motoru (celkem pět), stav baterie, aktuální rychlost a přepínatelné údaje o dojezdu či ujetých kilometrech.
Ovládací jednotka nabízí pět různých režimů podpory (Eco+, Eco, STD, High a EXPW) plus automatický režim, který využívá čtveřici senzorů pro optimální asistenci s ohledem na dojezd.
Mechanické komponenty
Mechanický pohon zastupuje řada Shimano Deore s desetipastorkovou kazetou o rozsahu 11-34 zubů a převodníkem s 38 zuby. V době 12pastorkových systémů to může působit zastarale, ale u e-biků to dává smysl – motor v podstatě nahrazuje menší převodníky.
Čtyřpístkové brzdy Tektro Orion doplněné 203 mm kotouči zvládly náročné sjezdy bez problémů. Ergonomie pák je navržena pro dva prsty, ale během testování stačil jen ukazováček.
Řazení a brzdy
Řazení: Kolo má 10 rychlostí místo obvyklých 12, ale u elektrokola to stačí – motor vám pomůže tam, kde byste jinak potřebovali lehčí převody.
Brzdy: Silné čtyřpístkové brzdy s velkými kotouči zabrzdí i při rychlých sjezdech. Jsou tak účinné, že stačí brzdit jen jedním prstem.
Výdrž baterie překvapila
Největším překvapením byla výdrž baterie. Na maximální režim EXPW se podařilo ujet 60 km v terénu s převýšením 1200 m při průměrné rychlosti 22,4 km/h. Při použití automatického režimu se dojezd dostal přes 80 km – úžasná čísla pro kolo vážící 26 kg.
Nabíjení na plnou kapacitu trvá lehce přes pět hodin. Nabíjecí konektor je umístěn v sedlové trubce, dobře skryt před mechanickým poškozením a chráněn gumovou krytkou.
Technické specifikace
Rám: Hliník 6061, 29“, zdvih 160 mm, boost 12×148 mm, UDH patka | Vidlice: RockShox Domain R, 170 mm, boost 15×110 mm, DebonAir |
Tlumič: RockShox Super Deluxe Select, 230×65 mm | Zdvihy: 170/160 mm (předek/zadek) |
Motor: Yamaha PW-X3, 250 W, 85 Nm | Baterie: Simplo, 720 Wh, 36 V, 20 Ah |
Řazení: Shimano Deore SL-M5130 (1×10) | Přehazovačka: Shimano Deore RD-M5130 (11–43 zubů) |
Kliky: Gasgas EC40, převodník 38 zubů | Brzdy: Tektro Orion HD-M745, 4pístkové, kotouče 203 mm |
Kola (ráfky/náboje): Mach 1 Trucky 30 / Gasgas DA210 | Pláště: Continental Trail King, 29×2,4“ |
Sedlo: Gasgas MTB | Sedlovka: Teleskopická Gasgas, 34,9 mm, zdvih 150 mm |
Řídítka: Gasgas Riser 35 mm, šířka 780 mm, prohnutí 9°, zdvih 10 mm | Představec: Gasgas 35, délka 50 mm |
Hmotnost: 25,7 kg (vel. L, bez pedálů) | Hmotnost kol: 2530/3425 g (P/Z, včetně kazety, kotoučů, plášťů a duší) |
Proč si vybrat Gasgas G Enduro 2.0
Gasgas G Enduro 2.0 je kolo pro ty, kdo nehledají kompromisy. Není to závodní speciál, ale svým osazením, cenou a hlavně jízdními vlastnostmi cílí na širší veřejnost, která chce drtit terény za rozumné peníze.
Ve výjezdech motor bez skrupulí nahrazuje lanovku, v kopcích exceluje a umožní projet terénní úseky opakovaně několikrát po sobě. Stabilita ve sjezdu nutí zkoušet stále vyšší rychlosti. Tohle kolo zcela dostává svému jménu a je určené právě na drsné zacházení v nejnáročnějších terénech.
Celou podrobnou recenzi si můžete přečíst v magazínu VELO 4/2025