E-Bike

Doba čtení: 7 Minut

Na co byste si měli dát pozor, pokud si chcete pořídit elektrokolo

Výběr správného elektrokola kola je pro mnohé dost o nervy. Když se přidá elektromotor a zmiňují se pojmy jako watty, točivý moment a newtonmetry, člověk si občas připadá jako katapultovaný zpět do hodin fyziky. V tomto článku na blogu se budeme zabývat různými motory a také různými typy elektrokol a jejich komponentami.

Obsah

Jak vybrat správný motor své elektrokolo?

Mnohé z klíčových údajů, které jsou uvedeny pro vestavěné motory elektrokol, je třeba chápat jako hrubé orientační hodnoty. Skutečný výkon a výsledné jízdní chování závisí na mnoha faktorech.

Dejte pozor na různé komponenty k různým elektrokolům

Výkon elektropohonu se udává ve wattech a téměř u všech modelů je minimálně 250 W.
Mnohem důležitější, než výkon je točivý moment, který se udává v newtonmetrech (Nm). To znamená sílu přenášenou z rotujícího předmětu, tedy převodníku, na jiný předmět, zadní kolo. Stručně řečeno: čím více Nm, tím větší výkon. Otázka správného točivého momentu hraje roli, když se musíte rozhodnout, co chcete s elektrokolem jezdit. Pro rovinaté úseky, tedy pro městská nebo trekingová kola, stačí 60 Nm, zatímco horská elektrokola nebo dokonce e-fully, které se svým drsným profilem probojují po strmých lesních cestách, potřebují 80 Nm a více.

Baterie

Dojezd vašeho elektrokola do značné míry závisí na velikosti instalované baterie. Jednotka pro takovou baterii se udává ve watthodinách (Wh). Na rozdíl od výkonu poskytují watthodiny informaci o dojezdu vašeho elektrokola, než se se svěšeným jazykem doroluje k nejbližší zásuvce. Základní směrná hodnota je 400 Wh, i když zde, stejně jako u jízdy autem, závisí skutečná vzdálenost na několika faktorech, jako je vnitřní hmotnost řidiče, teplota, povrch, tlak v pneumatikách atd. Baterie může v průběhu let ztrácet energii, což snižuje dojezd. Totéž platí samozřejmě i při překročení zenitu nabíjecích cyklů.

Jízdní režimy

Většina elektrokol má dnes řídící jednotku, která má podobu malého displeje, který je dobře viditelný v oblasti řídítek. Odtud lze motor přizpůsobit různým typům terénu. Většina všech modelů má alespoň 3 režimy. A zatímco v nejlehčích režimech lze motor na rovině téměř úplně vypnout nebo pouze kompenzuje přídavnou hmotnost motoru, v nejvyšším režimu vás vyveze i do těch nejprudších stoupání.

To, že má elektrokolo málo režimů, však neznamená nic špatného, pokud dostupné režimy pokrývají potřebná použití. Super režim do kopce na městském elektrokole asi nepřehlédnete.

Pokud jedete na kole, nezapomeňte přehazovat

I když vás elektrokolo svádí řadit méně kvůli jeho energeticky úspornému charakteru, řazení má přímý vliv na jízdní chování a výkon baterie. Pouze ten, kdo správně řadí rychlostní stupně, dostane ze svého motoru maximum. Elektromotory jsou vyvinuty tak, aby mohly vyvinout svůj optimální výkon v určitém rozsahu kadence. Šířka pásma optimální kadence je pro většinu výrobců obrovská a nikdo na to nemusí myslet.

Elektromotor není všechno

Právě proto, že na výkonný motor nového elektrokola je logicky kladen velký důraz, neměli byste se dostat do pasti náhlého ignorování všech ostatních komponent. Jak kdysi řekl jeden moudrý básník, s velkou mocí přichází velká zodpovědnost. Kdo spoléhá na výkonný elektromotor, neměl by nutně šetřit na brzdách a dalších důležitých komponentech. Znovu vám ukážeme, na co byste si měli dát pozor u komponentů:

Pláště

Často podceňovaným prvkem při nákupu jsou správné pláště. A to i přesto, že je prvním bodem kontaktu mezi kolem a terénem. Výběr správné pneumatiky má významný vliv na odpružení, chování odvalování, přilnavost a celkově na účinnost a životnost baterií.

Nejdůležitějšími jednotkami měření jsou velikost kola (v palcích), šířka (v palcích), doporučený tlak vzduchu a stav profilu. Pro profesionály jsou často informace o pryžové směsi na pneumatikách, která ovlivňuje valivý odpor a přilnavost, a také o stavu kostry, která ovlivňuje ochranu proti propíchnutí.

Plášť může dosáhnout svého plného potenciálu pouze tehdy, je-li správně zvolen tlak vzduchu. V detailu to znamená, že se na řidiče nepřenáší minimální nerovnosti, přináší slibovaný valivý odpor a zajišťuje bezpečnou přilnavost.

Jaký typ pneumatiky je pro vás ten pravý, závisí zcela na typu vašeho kola a terénu. Každý, kdo tráví hodně času v lese a na nesjízdných cestách, bere širší pláště s velkým profilem, aby zajistil maximální přilnavost v každé situaci, zatímco pláště na městských, trekových nebo jiných (asfaltových) kolech jsou užší a mají potřeba mělčí profil.

Při montáži vždy pamatujte na to, že existuje správný směr pneumatiky.

Brzdy

Bez ohledu na to, o jaké kolo se jedná, by nikdo neměl šetřit na brzdách. U elektrokol je tu však také faktor motoru. Na jedné straně motor znamená větší hmotnost kola, což vede k delší brzdné dráze. Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že jízda s motorovým pohonem je pro mnohé zpočátku neznámá. Typ zrychlení je jiný a vyjadřuje jiný vztah mezi výkonem a rychlostí. Chcete být schopni rychle a efektivně reagovat na nové jízdní zkušenosti, a proto je výkonná a ovladatelná brzda nepostradatelná.

Většina komerčně dostupných elektrokol je proto standardně vybavena hydraulickými kotoučovými brzdami. Brzdové destičky a kotouče by se měly stejně jako u všech brzd pravidelně kontrolovat. Nezapomeňte však, že hydraulický brzdový systém je třeba čas od času odvzdušnit.

Převodovka

Jak již bylo zmíněno výše, správné řazení je nezbytné pro maximální využití elektromotoru. Výběr správného typu řadicí páky se do značné míry odvíjí od typu kola, což má tu výhodu, že mnoho modelů je již od počátku vyřazeno.

Jednou z výhod různých převodů u elektrokol je, že díky dodatečnému výkonu generovanému motorem se lze obejít bez převodů. V porovnání s běžnými koly si elektrokola mohou (ale nemusí!) vystačit s menší šířkou pásma.

Většina dnešních elektrokol je vybavena přehazovačkou, která poskytuje široký rozsah převodů. Výhodou je, že nabízí velké pohodlí jak ve stoupáních, tak na dlouhých rovinatých úsecích.

Nevýhodou je však náročnost údržby. Vzhledem k přenosu síly šlapání a motoru se řetěz, řetězové kolo (zadní) a řetězové kroužky (přední) opotřebovávají rovnoměrně. Aby byl výkon řazení po léta vysoký, je třeba tyto díly časem vyměnit.



Které e-kolo potřebuji? 

Vzhledem k tomu, že elektrokol jako taková ještě nejsou kategorií jízdních kol, správná otázka by vlastně měla znít: Jaký typ jízdního kola potřebuji? V podstatě pro každý typ kola, ať už se jedná o městské, trekingové, krosové, závodní nebo horské kolo, existuje verze, která nabízí podporu prostřednictvím elektromotoru.

V jednom z předchozích článků jsme již podrobně odpověděli na otázku, jaký typ jízdního kola je potřeba, proto bychom zde rádi znovu zmínili pouze klíčové body. 

Výběr správného kola závisí na několika jednoduchých otázkách, které si musíte zodpovědět. Čím lépe si na tyto otázky odpovíte, tím spíše bude budoucí elektrokolo splňovat vaše očekávání. Když vidíte některé lidi, kteří dnes jezdí po městě na celoodpruženém horském kole nebo šlapou kilometr za kilometrem po rovných asfaltových cestách je jasné, že tento první krok byl opomíjen.

Nejdůležitější otázka, kterou byste si měli při koupi nového elektrokola položit zní: Kde budu na kole trávit většinu času? Pokud například trávíte většinu času ve městě a vzdálenosti jsou krátké, měli byste se poohlédnout po klasických elektrokolech. Pokud se však v létě chystáte na delší cyklistické výlety a nechcete se obejít bez možnosti připevnění brašen, pak vybírejte mezi e-trekkingovými koly. Chcete sportovní všestranné kolo, který vás bezpečně proveze městem i po nenáročných lesních cestách? Pak je pro vás e-crossové kolo tou nejlepší volbou.

Pokud však dáváte přednost dalším kolečkům po lese nebo výstupům na hory po náročném dni, vyberte si horské elektrokolo. 

Věříme, že tento příspěvek na blogu objasnil některé nesrovnalosti nebo otázky týkající se elektrokol. Pokud máte ještě nějaké dotazy ohledně svého kola, napište nám nebo se zeptejte v obchodě, kterému důvěřujete.