INTERSPORT Blog | Doba čtení: 8 minut

KTERÉ KOLO JE PRO MĚ TO PRAVÉ?

OBSAH

Dvoukolové modely jízdních kol seřazené vedle sebe se vinou po prodejně, zatímco z dálky vypadá jedno jako druhé. Pokud jste i vy záplavou nabídek kol téměř zahlceni a nakonec raději zavřete notebook nebo se otočíte přede dveřmi prodejny, můžeme vám nyní poskytnout stručný přehled nejčastějších kategorií.

V tomto příspěvku se dozvíte, jaký typ jízdního kola bude nejspíše vyhovovat vašim potřebám. Bude se zabývat tím, jaké kolo je vhodné do jakého terénu a jaké jsou rozdíly mezi různými velikostmi kol - naše encyklopedie kol pro vás!

Pouze pokud víte, co hledáte pro svůj příští výlet, budeme schopni vás provést seznamem kol až k vašemu modelu, abyste mohli s klidným svědomím vyjet se svým novým kolem ze dveří prodejny.

Seznam možných společníků je dlouhý. Existují trekingová kola, krosová kola, horská kola, elektrokola, silniční kola, dětská kola a řada jejich podkategorií. Pak existuje mnoho velikostí kol až do 29 palců, s úzkými a širokými verzemi, jako jsou kola typu fat. Ale vše popořadě:

SPRÁVNÉ KOLO PRO VAŠE POTŘEBY

První otázka, kterou byste si měli položit, zní: kde budu na kole trávit většinu času? Pokud například trávíte většinu času ve městě a vzdálenosti jsou poměrně krátké, měli byste se nyní podívat na městská kola. Pokud se však v létě chystáte na delší vyjížďky na kole a nechcete se připravit o možnost připevnění brašen, pak si určitě vyberete něco vhodného z nabídky trekingových kol. Chcete cítit vlající vlasy ve větru a šlapat k obzoru v těsném cyklistickém dresu? Pak najdete svého společníka s úzkými koly mezi silničními koly. Chcete-li sportovnější, univerzální stroj, který vás bezpečně proveze městem i po nenáročných lesních cestách, krosové kolo je pro vás tou nejlepší volbou.

Vidíte se spíše v horách a raději si po náročném dni dáte pár koleček lesem? Pak se vydejte na horská kola! Pokud se však chcete vydat na dlouhé trasy a nechcete přijít o podporu elektromotoru, měli byste se podívat, zda některá z výše uvedených kategorií není k dispozici také ve verzi elektrokola.

A v neposlední řadě - pokud jste rodič a chcete předat radost z jízdy na kole dalším generacím, jistě vyberete to nejlepší pro vaši ratolest z dětských kol. Koneckonců, i oni jednou vyrostou a pravděpodobně budou stát před úplně stejnou otázkou: jaké kolo vůbec potřebuji?

KOLA A JEJICH VELIKOST

Touha člověka vyšplhat se nahoru a projet na kole jakýkoliv terén postavila konstruktéry před úkol vyvinout optimální velikost pneumatik, která by naplnila touhu po neomezené svobodě. Stejně jako se změnila geometrie jízdních kol, změnily se i velikosti a šířky běhounů.

Začněme s 26" pneumatikami. Ještě před několika lety se 26" kola považovala za standard pro horská kola. V podstatě jsou agilnější, tužší a také lehčí. V kontrastu s tím jsou 29" kola. Jsou těžší, ale nabízejí něco, co menší pneumatiky nedokázaly udržet, a to rychlost. Větší pneumatika se na trase odvaluje přes překážky snadněji, než menší. Průmysl se rozhodl pro kompromis a zvolil velikost 27,5" nebo 650b. Kombinují to nejlepší z obou světů a jsou dnes standardem pro mnoho horských kol.

Standardem pro městská, trekingová nebo silniční kola je naopak 28". Pneumatiky mají stále vynikající (přetáčivé) vlastnosti, ale na rozdíl od horských kol musí překonávat méně překážek. Porovnáme-li šířku pneumatik, zjistíme, že horská kola mají mnohem širší pláště. Důvodem je styčná plocha pneumatiky, která ovlivňuje valivý odpor. Tlustý 2,8" plášť na kole má aktivnější povrch na stezce a tím poskytuje větší přilnavost. Větší plocha však zvyšuje valivý odpor, což vyžaduje větší výkon nohou. A protože městská, trekingová nebo závodní kola nemusí mít v terénu stejnou přilnavost, je rozumné používat úzké pláště. Tím se minimalizuje styčná plocha a valivý odpor je sotva znatelný. Podstatné je, že se na něm lépe šlape.

Tady je krátký fakt: Fatbiky byly původně vyvinuty pro jízdu na nejnepříznivějších písčitých nebo mokrých površích, kde by se jinak normální pneumatiky propadaly.

V dalším kroku bychom vás rádi seznámili s výše uvedenými kategoriemi jízdních kol trochu podrobněji:

MĚSTSKÁ KOLA

Jak název napovídá, městská kola jsou určena do města. Jejich vzpřímená poloha umožňuje pohodlnou jízdu a díky nosiči na zavazadla nebo košíku na kolo vpředu lze snadno přepravit domů třeba nákup. Krátké vzdálenosti z bodu A do bodu B lze snadno překonat mírným tempem. Další důležitou vlastností městského kola je jeho vhodnost pro jízdu po silnici. Dobrý světelný systém a odrazky zaručují, že vás ostatní účastníci silničního provozu dobře uvidí. Co se týče převodů, městská kola si často vystačí s malým rozsahem převodů - někdy dokonce s třírychlostním převodem v náboji, což je zcela dostačující, pokud zrovna nežijete v San Franciscu. Městská kola jsou proto záměrně jednoduchá a lze je pořídit za málo peněz.

TREKINGOVÁ KOLA

Trekingové kolo je určeno především těm, kteří se chtějí vydat na delší túru a využít brašny na kolo k uložení oblečení nebo jiných užitečných zavazadel. Mezi sportovními koly jsou trekingová kola zdaleka nejpohodlnější. Přestože stále sedíte poměrně vzpřímeně, jízdní pozice je o něco více přikrčená než u městských kol. V kombinaci s převodovým systémem, který slibuje vysoký rozsah převodů, lze pohodlně zvládnout i delší túry v nejrůznějších typech terénu.

HORSKÁ KOLA (MTB)

Horská kola neboli MTB chtějí především jedno: jezdit v náročném terénu. A aby toto přání splnily, mají obvykle odpružení a širší pneumatiky než jejich konkurenti. Kola v kategorii horských kol se zase dělí na fully (kolo s předním a zadním odpružením) a hardtaily (pouze přední vidlice s odpružením). Fully se dělí na Cross Country (zdvih 100-120 mm), Trail (zdvih 130-150 mm), Enduro (zdvih 150-170 mm) a Downhill (zdvih 180-203 mm). Stojí za zmínku, že čím větší zdvih horské kolo má, tím více energie se ztrácí při šlapání kvůli klesajícím prvkům odpružení - nikdo nechce šlapat na kole z kopce - třebaže jen půl hodiny! Klíčem k úspěchu je najít správnou kombinaci výkonu do kopce a z kopce. Převody se pohybují od 2x11 do 1x12 v závislosti na oblasti použití.




KROSOVÁ KOLA

Krosová kola překlenují mezeru mezi silničními a horskými koly. Ačkoli vypadají podobně jako trekingová kola, jejich geometrie a výbava jsou obvykle navrženy tak, aby pro ně nebyl problém ani výlet po lesních cestách a lehkých lesních pěšinách. Na rozdíl od trekingového kola mají méně možností pro upevnění případných brašen a sedí se na nich sportovněji. Na druhou stranu mají někdy širší pneumatiky nebo kvalitnější odpružení.

ELEKTROKOLA

Pojmy e-bike a pedelec se často používají jako synonyma. Ti, kdo říkají e-bike, však často myslí pedelec. Elektrokola jsou podle definice kola, která nevyžadují žádnou dodatečnou svalovou sílu, zatímco pedelec vyžaduje alespoň určitou zbytkovou svalovou sílu a motor jim tak poskytuje podporu. Pedelec lze nalézt v každé z předchozích kategorií a pokrývají stejné potřeby. A přestože jsou elektrokola stále populárnější, je třeba si uvědomit, že elektromotor může nahradit nedostatek kondice na horách, ale ne roky zkušeností, které jsou potřeba k návratu z mnoha vrcholů. O to se již delší dobu snaží zejména alpské kluby a horská služba. Přesto může být elektrokolo ideálním společníkem pro dojíždění do práce, aniž byste se zapotili, nebo pro dlouhé výlety bez zadýchání.

DĚTSKÁ KOLA

Dětská kola jsou především o předávání radosti z jízdy na kole. Počínaje koly s tréninkovými kolečky pro trénink potřebného smyslu pro rovnováhu a konče koly pro cestu do školy, která poskytují potřebnou bezpečnost a jsou vhodná pro jízdu na silnici. Většina dětských nebo mládežnických kol je inzerována s velikostí kol do 24".


KTERÉ KOMPONENTY JSOU NA KOLE KLÍČOVÉ

Prvním krokem bylo najít správnou geometrii pro vaše kolo. To určuje, pro co je vaše kolo určeno. Správné vybavení nyní závisí na tom, jak intenzivně chcete jezdit v budoucnu. Pokud používáte městské kolo jen jednou týdně na nákup, pravděpodobně nepotřebujete karbonovou přehazovačku 3x11. Na druhou stranu nechcete zbytečně šetřit, pokud plánujete jezdit na horském kole pětkrát týdně po lese a po každé jízdě jste nuceni přehazovat převody. Ačkoli se často hovoří o všestranném stroji, na první pohled slibuje víc, než ve skutečnosti nabízí. To nemá být výzva k tomu, abyste se vyhýbali levnému vybavení, protože i to může při správné péči dlouho vydržet. Pokud však chcete vysokou spolehlivost, nízkou hmotnost nebo robustnost, a to nejlépe v každé situaci, potřebujete jiné materiály a technická vylepšení, pro která budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Koneckonců, pokud hodně požadujete, měli byste být připraveni také hodně dát. I když to zní jako klišé, týká se to mnoha prvků jízdního kola, včetně brzd, odpružení, možností montáže a mnoha dalších.

Všechny tyto otázky řešili naši pracovníci při poskytování poradenství. Přiznejme si, že toto je jen malý vhled do světa kol. Jen o kolech a městských kolech existují celé knihy. Doufáme však, že nyní můžete s klidným svědomím zajít na pobočku a svá přání pojmenovat. A pokud ve vás tento článek vzbudil chuť do cyklistiky, měli byste začít přemýšlet o tom, jak budou vypadat vaše budoucí výlety. Malý tip: Na kole můžete jet i sami, ale nejzábavnější je to s přáteli.

Váš obchod s jízdními koly za rohem by už neměl mít nic záhadného. Měl by pro vás být spíše zdrojem inspirace pro budoucí výlety. V budoucnu se na blogu objeví mnoho dalších témat o našich dvoukolových společnících, tak se čas od času vraťte.