|Více

Na co nezapomenout po tréninku?

29.04.2011

Někdy je možné při zimním běhání vidět, jak si zpocený běžec sedne na lavičku v parku a odpočívá. Přitom jej zahaluje pára z přehřátého těla. Protahovat se začíná, až když už je mu trochu zima a má lehkou zimnici. Přesně v této fázi se vystavuje nachlazení. Potit se je sice zdravé, ale neplatí to v chladném počasí při sportování. Člověk totiž nejrychleji vychladne ve chvíli, kdy se nehýbe.

Proto je po běhu velmi rozumné co nejrychleji se přemístit do teplé místnosti, nejlépe do vlastní koupelny, rychle se svléknout a dát si teplou koupel. Trocha soli ve vodě pocit uvolnění ještě umocní. Máte-li možnost, klidně si dopřejte i saunu. Ale pozor, nepřehánějte to s přehřátím. Čtvrthodinové sezení při 60 až 80 stupních je naprosto dostačující.

Díky koupeli a sauně zůstane svalovina zahřátá a Vy můžete po čase pokračovat v tréninku. Po takovémto uvolnění je ideální zařadit gymnastický a protahovací program, který zahrne minimálně dolní část zad, oblast zátylku a ramenou, hýždě, nohy (zadní i přední stranu) a chodidla. Jen tak zůstanou svaly dobře prokrvené a vláčné.

Mnoho lidí neví, že v odpočinkové fázi tělo vysílá určité signály, které vedou ke zvýšení výkonu. Tento jev se jmenuje superkompenzace.