|Více

Je nutné se nejdříve rozcvičit?

01.04.2011

Cílené zahřívání je nezbytné pouze v případě, že trpíte neduhy některých problémových částí těla, jako je například achilovka nebo oblast slabin. Takové oblasti by měly být na běh speciálně připraveny.

Pokud netrpíte žádnými problémy, postačí Vám pěkně lehce a stejnoměrně vyběhnout. Prvních 10 až 15 minut slouží k tělesnému zahřátí, k aktivaci srdečního a oběhového systému a k lepšímu prokrvení svalů. Chceteli běžet na pohodu, nejsou zde žádné další cviky nutné. Pro těžší a delší tréninky je dobré si po 15 minutách běhu cíleně zahřívat určité skupiny svalů, a to v časovém rozmezí 5 až 10 minut.

Předpokladem k tomu, abyste si běh perfektně užili, je určitě funkční prádlo. Správně jste oblečeni tehdy, když vyjdete ven a připadá Vám, že je příjemný chládek. Jestli se začínáte potit ještě před tím, než vyběhnete, jste oblečeni moc teple.

Při běhu je velmi důležité správné dýchání. Pokuste se současně dýchat ústy i nosem. Tím zásobujete tělo mnohem větším množstvím kyslíku a Vaše výkony se zlepší. Kdo trpí problémy horních a dolních dýchacích cest, musí se mít na pozoru zvláště při minusových teplotách. Obecně můžeme říct, že do -5 stupňů se dá absolvovat každý trénink. Mezi -5 a -10 stupni se doporučuje běhat jen velmi pomalu. Pod -10 je nutné přeložit trénink do vnitřních prostor, třeba na běhací pás.

V zimním období je lepší zvolit běh mimo silnice a zároveň se věnovat ještě jiné pohybové aktivitě. Venku je nejvhodnější běh na lyžích nebo zimní turistika. Ve vnitřních prostorách přicházejí na řadu různé fi tness trenažéry. K tomu byste měli posilovat co nejvíc svalových skupin. Návod najdete v lyžařské gymnastice a kondičních cvičení pro všední den.