|Více

Trail running

02.03.2011

Pod jízdou na kole si může člověk představit leccos. Na kole se dá totiž jezdit na nejrůznějších místech – od závodní dráhy až po horské terény. S běháním je to podobné: běhat se dá všude. Třeba ve volné přírodě. Trail running, jak se běh v terénu nazývá, je vyhlášen za sport měsíce března, a proto mu budeme věnovat potřebnou dávku pozornosti.

Kdo se vydá běhat ze zpevněných cest do přírody, záhy zjistí, že takové běhání na členitém povrchu je mnohem namáhavější. Z tréninku se vytrácí obvyklá rovnoměrnost, tep stoupá a klesá stejně rychle, jako se mění tréninkový terén. Podobá se to situaci, v níž by si zkušený závodní cyklista, který by si po letech strávených na asfaltových silnicích vyjel na horském kole do přírody.

Dobré pro trénink vytrvalosti a koordinace

Právě díky rozmanitosti a změnám tras je trail running tak zdraví prospěšný. Oproti klasickému vytrvalostnímu běhu na asfaltovém podkladu se v tomto případě spolu s vytrvalostí trénuje i koordinace.  Do práce se zapojují další skupiny svalů.  Navíc si i naše oči a mysl v přírodě lépe odpočinou.

V úvahu je třeba brát časový plán. Na kilometr terénního běhu je nutné počítat s delší dobou než na stejnou vzdálenost na asfaltu. Nejlepší je vše vyzkoušet a nabrat zkušenosti. Rychle tak získáte cit pro správné časové rozvržení.

Správná obuv na trail running
Těžký terén je velkou výzvou pro nohy. Abyste je mohli co nejlépe ovládat, potřebujete vhodnou běžeckou obuv. U trailrunningové obuvi je podrážka hrubší než u bot pro běh na tvrdém podkladu. Vedle toho je terénní obuv většinou stavěna stabilněji, aby lépe ochránila nohu před podvrtnutí.

Pro ty, kdo běhají často v bahnitém terénu, jsou nejvhodnější modely z voděodolných materiálů, například GORE-TEXU. Stejně jako u klasické běžecké obuvi začínají ceny kvalitních modelů s dlouhou životností na 2 299,- Kč.

Spoustu videí o trail runningu najdete na největších internetových video platformách, např. na YouTube. Zde je příklad z USA (anglicky):