|Více

Jak zabránit přehřátí nebo naopak chladu?

31.12.2010

Pokud při sportu neprobíhá tepelná výměna mezi rozehřátým tělem a studeným vzduchem správně, ztrácíte nejen radost z pohybu, ale můžete se tak „propracovat“ k vleklým a dlouhodobým nachlazením. Proto byste měli při nízkých teplotách běhat vždy ve třech různých vrstvách oblečení (vnitřní, střední a vnější).

Vnitřní vrstva má důležitý úkol při ochraně zdraví. Tato vrstva odvádí pot co nejrychleji pryč od těla, aby jeho teplota zůstala konstantní. Vylučováním potu tělo předává do okolí přebytečné teplo – to probíhá formou odpařování potu z kůže. Pokud je přiléhavé oblečení vlhké nebo dokonce mokré, tělesná teplota se velmi rychle snižuje, především když se přestanete hýbat. Následkem je nachlazení svalové hmoty, kloubů a vnitřních orgánů. Funkční prádlo udržuje tělo v teple a odvádí pot okamžitě do další vrstvy oblečení. Má vysokou prodyšnost.

Střední vrstva musí, kromě převádění vlhkosti směrem ven, fungovat i jako tepelná izolace. Nejlépe vyhovujícím materiálem pro tento účel je fl eece. Dalšími přednostmi této tkaniny jsou lehkost, vysoká elasticita, jednoduchá údržba a malý objem. Navíc se fleece velmi příjemně nosí.

Také vnější vrstva má být vysoce prodyšná, aby ani zde nebyl přerušen transport potu směrem ven. Jelikož je to poslední vrstva a je vystavována povětrnostním vlivům, měla by být bezpodmínečně nepromokavá, to znamená odolná vodě a větru. V případě, že venku není velká zima, hodí se na trénování bunda s odepínacími rukávy, kterou lze použít i jako vestu.