|Více

Proč posilovat krevní oběh?

15.10.2010

S příchodem zimního období se noci prodlužují a teploty klesají. To pro sportovní aktivity není zrovna motivující. Ale právě v zimě je velmi důležité posilovat svalstvo a krevní oběh, abyste si zvýšili odolnost imunitního systému.

Jako dlouhodobé řešení nedostatku pohybu v tomto období se nabízí domácí tréninkový stroj, neboli trenažér.

Tento název zahrnuje všechny tréninkové stroje, se kterými si můžete zlepšovat kondici a posilovat krevní oběh. Posilování a zvyšování kondice se pozitivně odráží na krevním tlaku, látkové výměně, spalování tuku a odbourávání stresu. Kromě toho je dnes součástí téměř každého stroje zařízení pro cvičení silové vytrvalosti. Stroje pro náročné jsou sice dražší, nabízejí však širší možnosti využití, jako jsou individuálně nastavitelné parametry a také informace o průběhu tréninku, například měření tepové frekvence, rychlosti, údaje o spalování energie apod.

Pro trénink nejpřirozenějšího lidského pohybu, který zahrnujeme mezi sporty, tedy chůze a běhu, používáme tzv. běhací pás. Ten umožňuje efektivní pohyb celého těla, k tomu navíc posiluje svaly nohou a hýždí. Běhací pásy se dělí na mechanické a elektronické. Mechanické jsou poháněny skrze pohyb běžce a umožňují jen částečně přirozený běh či chůzi. Elektronické pásy mají zabudovaný motor a možnost nastavení podle vlastních požadavků. Při tréninku na obou zařízeních platí důležité pravidlo – noste vždy kvalitní běžeckou obuv!

Pravděpodobně nejznámějším domácím strojem je rotoped. Je šetrný ke kloubům a optimální pro trénování vytrvalosti, svalstva nohou i hýždí. Součástí rotopedů i běhacích pásů bývá přístroj na měření činnosti srdce, tzv. ergometr, který udává výkon ve wattech a je vhodný i pro terapeutické účely.

Na veslovacím trenažéru se kromě nohou posilují i ruce, ramena a záda. Na tomto stroji spalujete více kalorií proto, že je do pohybu zapojeno více svalových skupin.

Crossový trenažér spojuje vlastnosti rotopedu, běhacího pásu a veslovacího trenažéru. Je to nejvšestrannější trenažér vůbec. Díky elipsovitému pohybu při cvičení je velice šetrný ke kloubům. Do pohybu zapojujete více svalových skupin než na rotopedu a při cvičení tudíž spálíte i více kalorií.

Pro přesnou kontrolu během tréninku je vždy dobré nosit tzv. sport tester. U kvalitních trenažérů je potřeba nosit jen hrudníkový pás, který je často součástí trenažéru, jelikož přijímač je už ve stroji zabudovaný a tím máte možnost kontrolovat tepovou frekvenci na počítači Vašeho trenažéru.