|Více

E-bike dobývá silnice

26.09.2010

O málokterém sportovním prostředku se hovoří tolik jako o elektrokole. Ještě před dvěma lety to byl na rakouských cyklistických stezkách exot. Mezitím se mnohé změnilo. E-bike se stal nástrojem pro všední den.

Přitom je celá myšlenka elektrokola tak jednoduchá: síla svalů je podpořena motorem. Výsledkem je možnost ujet větší vzdálenosti s vynaložením menší námahy. Spolupráce člověka a stroje však rozhodně neznamená, že by byl jezdec na elektrokole líný. E-bike není náhrada mopedu – kdo nešlape do pedálů, nejede. Z toho taky pochází anglický termín „Pedelec“ (Pedal Electric Cycle).

Ačkoli je nabídka e-biků v současnosti velmi široká, některé vlastnosti mají všechny běžné modely společné. S nabitou Li-Ion baterií člověk ujede mezi 40 a 60 kilometry. Nabíjení trvá sedm až osm hodin. E-biky váží přibližně o devět kilogramů víc, než klasická kola.

A jak se vlastně přidá plyn? Nabízí se dvě možnosti. Na jedné straně existují modely s otočnou rukojetí na řídítkách jako na motorce. Tato úprava se doporučuje pro krátké trasy ve městě. Na druhé straně jsou E-biky s podporou šlapání: tady kolo přidává plyn samo, jakmile jezdec začne šlapat, a zrychlí až na rychlost 25 kilometrů v hodině. Motory se rozdělují na kartáčové (po 5 000 kilometrech se musí provést údržba) a bezkartáčové (tzn. bezúdržbové).

Přestavba kola na e-bike

Těm, kdo by si chtěli přestavět kolo na elektrokolo, doporučujeme přídavnou sadu. Balík složený z motoru, displeje, zadního kola s motorem a baterie si může každý namontovat sám nebo požádá o montáž odborníky v obchodě.

E-bike přináší další důvod pro to, aby se méně jezdilo autem. Pomáhá zdraví jezdce i životnímu prostředí!