|Více

Jak zvítězit nad křečemi

26.02.2013

Svalové křeče - téměř každý sportovec již měl tu „čest“. Křeče nejčastěji zasahují lýtkový či stehenní sval a objeví se teprve po přerušení nebo ukončení tréninku. Následuje několik tipů, které vám pomohou křečím předejít.

Příčina svalových křečí není, tak jako u spousty jiných sportovně-lékařských otázek, zcela jasná. Jako nejčastější spouštěč křečí bývá uváděn nedostatek hořčíku, což ale není vědecky dokázáno. Přesto spousta vytrvalců trvale konzumuje větší než běžné doporučené denní množství hořčíku se zkušeností menších problému s křečemi než bez dodatečného příjmu tohoto minerálu.

Co se ale týče krátkodobé konzumace hořčíku za účelem akutního předcházení křečím, například těsně před závodem, tak zde se o pozitivních účincích hovořit nedá. Smysl má pouze pravidelná konzumace.

Za spolehlivé pomocníky v boji proti křečím lze označit následující pravidla:

  • Dodržujte pitný režim! Spousta sportovců v horku dostatečně nezvyšuje příjem tekutin. Tělo tak nedokáže vyrovnat ztrátu vody a soli způsobenou pocením.
  • Nepřetěžujte se! Kdo trénuje příliš intenzivně, podstupuje zvýšené riziko svalových křečí, především v oblasti nohou.
  • Používejte vhodnou výbavu! Příliš těsná obuv či ponožky brání v prokrvení končetin a tím vzniku křečí napomáhají.
  • Nechte se vyšetřit! Pokud často trpíte křečemi z neznámého důvodu, obraťte se na sportovního lékaře.