|Více

V čem spočívá síla špenátu a je hořčík skutečně účinnou zbraní v boji proti křečím?

22.02.2013

Sport a zdravá výživa. Pokud se aktivně staráme o kvalitu našeho života, těmto dvoum tématům se nevyhneme. Chceme-li přesněji vědět, v jaké míře je sport nejzdravější a jak se nejlépe stravovat, vydáváme se do světa moudrostí, mýtů a názorů, které si často navzájem odporují. Následuje 5 mezi sportovci nejrozšířenějších stravovacích mýtů:

  • Pepek námořník aneb síla špenátu - pravda či fáma?
    Špenát představuje v kuchyni pověstí tu nejzpracovávanější potravinu: na základě omylu 19. století mu byl dlouhou dobu připisován extrémně vysoký obsah železa.

    Ve 20. století to byl Pepek námořník, kdo motivoval mládež ke konzumaci této ne zrovna oblíbené zeleniny za účelem utužení svalstva. Železo totiž bylo právem považováno za stopový prvek důležitý pro transport kyslíku v těle, který podporuje svalstvo při nasazení.

    Poté byla chyba z 19. století odhalena. Bylo zjištěno, že z původně předpokládaného podílu železa špenát obsahuje pouhých deset procent. Zelená zelenina tak ztratila pověst posilujícího zázraku.

    V roce 2008 byla ovšem sláva a čest špenátu opět vyzdvihnuta, když v něm američtí vědci nalezli rostlinný hormon, který podporuje výstavbu svalů. Pepek tak měl vskutku pravdu!

  • „Po přejídání navečer se tloustne“
    Přiživujeme-li zažívání večer těsně před spaním těžkým jídlem, připravujeme mu tak „směnu navíc“. To není zdravé a spánek tím také nepodpoříme. Tvrzení, že za tloustnutí mohou právě kalorie přijímané navečer, je ale mylné.

    Ve skutečnosti je jedno, kdy se přejídáme. Nadměrné jezení působí na naši váhu celý den stejně, což potvrzují také američtí vědci, kteří po dobu deseti let sledovali stravovací návyky 7 000 žen a mužů.
  • „Tuk je špatný“
    Tělo tuky potřebuje, problémem je ale jejich nadměrná konzumace. Podle doporučení rakouského ministerstva zdravotnictví by 30 procent našeho energetického přísunu měly tvořit tuky, 10 až 15 procent proteiny a 50 až 55 procent sacharidy.

  • „Svalové křeče vždy znamenají nedostatek hořčíku“
    Svalové křeče mohu mít několik příčin a jednou z nich je právě nedostatek hořčíku. Stejně tak ale mohou být spojeny s poruchami prokrvení či vedlejšími účinky léků nebo mohou být následkem přetěžování. Skutečnou příčinu může u konkrétního případu zjistit nejlépe sportovní lékař.

  • „Před sportem se stačí pořádně napít a flaška může zůstat doma“
    V zásadě platí: při sportu se má pít dříve, než se vůbec žízeň dostaví. Vypít těsně před sportem celou láhev vody za účelem vytvoření jakési “zásoby” ale nefunguje. Tělo není schopno vše najednou zpracovat a přebytečné množství tak stejně vyloučí. Lepší je pít pravidelně a v menších dávkách. Základní pravidlo radí hobíkům vypít každou hodinu sportu o jeden litr více tekutin než obvykle.