|Více

Revoluce v běhání aneb od pěnovek po dynamickou analýzu došlapu

18.03.2013

Dodneška si vzpomínám, jak jsem na každý trénink nazouval tenisky Botas maraton, pěnovou univerzální botu, kterou měl snad každý. Jiná ani nebyla. Běžela právě 90. léta a my sportovní nadšenci měli zkrátka smůlu.

Neexistoval žádný výběr běžeckého vybavení, natož bot. Pěnová podrážka fungovala první dvě hodiny běhu, pak se sešlapala a bylo po pohodlném tréninku.

Od té doby se svět změnil k nepoznání, ten sportovní nevyjímaje. Hned po revoluci jsem si v Německu koupil svoje první vyloženě běžecké boty a později si nechal v Mnichově udělat svou první analýzu došlapu. Považoval jsem to tehdy za mimořádný luxus. Dlouho to také luxus byl.

Dnes je dynamická analýza došlapu na běžeckém pásu součástí nabídky některých obchodních řetězců zabývajících se prodejem sportovní obuvi. Sám jsem se v tréninkové praxi seznámil s různými technikami běhu a typy došlapu jako pronace a supinace. V současnosti už jsem svou prací tak poznamenaný, že často poznám nedostatky v pohybu člověka při jeho běžné chůzi.

Řekli byste možná, že proto pak ani žádnou technicky propracovanou analýzu došlapu dělat nemusíte, že by to šlo pouhým okem. Chodidlo je však natolik specifickou částí těla, že bez podrobné analýzy jen stěží obujete při běhání tu správnou botu.

Při výběru té vyvolené totiž záleží na mnoha maličkostech od práce chodidla až po samotnou techniku došlapu, při kterém na chodidlo působí až trojnásobek naší váhy. I proto při výběru obuvi záleží hodně na jejím tlumení a stabilitě.

Když to trošku zjednoduším, čím horší běžci jsme, tím horší máme techniku běhu a tím lépe technologicky vybavené boty potřebujeme. Ty nám při běhu pomáhají korigovat naše nedostatky.

Pokud totiž zvolíme nesprávnou obuv a budeme ignorovat „ typické“ došlapování na patu, riskujeme silnou námahu kotníků, kolen, kyčlí a pánve. Všechno je to spojená nádoba. Pokud tělo naučíme správně došlapovat, budeme si moci pořídit lehčí, méně technologicky vybavené boty. V ideálním případě si jednou pohodlně zaběháme v tzv. „fríčkách“, které podporují přirozenou funkci chodidla, ale přitom jej chrání od poranění.

Tím jsem tak trošku naznačil trend, kterým se posouvá běžecká obuv. Na jedné straně jsou rekreační běžci, kteří nemají ideální techniku došlapu a je pro ně ideální využívat technologicky vybavené boty, které jejich nedostatky eliminují. Na té druhé jsou výkonnostní běžci, kteří dávají přednost free trendu bot. Někteří běžci dokonce využívají tzv. fivefingers, tedy lehoučké prstové boty s oddělenými prsty. Připomínají svým vzhledem klasické rukavice, jen určené místo rukou pro naše chodidla.

Na závěr mám pro vás takový výstižný test. Pokud si myslíte, že technika vašeho došlapu je v pořádku, zkuste si na boso zaběhat na pláži v mokrém písku nebo alespoň trávě. Pokud uběhnete 2, 3 kilometry, měli jste pravdu, nemáte s technikou vážné problémy. Pokud však nevydržíte více než několik stovek metrů, něco je špatně.


Pět rad, jak si vybrat správnou běžeckou obuv

1. Nechte si vypracovat dynamickou počítačovou analýzu došlapu

2. Při dynamické analýze nové boty vyzkoušíte na běžeckém páse a sami si určíte, zda vám skutečně        sedí, než si je koupíte

3. Nezapomeňte, že by bota měla být součástí nohy, ne jí překážet a tlačit

4. Čím méně zkušený běžec jste, tím technologicky propracovanější botu potřebujete

5. Zaběhejte si na dovolené v mokrém písku, ať poznáte, jak jste na tom s technikou došlapu


Autor: Michal Folkman
Další články najdete v Blogu Michala Folkmana.