|Více

Většina rekreačních sportovců zapomíná na hluboké svalstvo

21.12.2012

Se sportem se pojí mnoho omylů a předsudků. Jedním z nich je i přesvědčení, že posilování svalstva je monotónní činnost, při které se rozum přepíná do „standby“ módu. Jestli si to myslíte, měli byste se začít blíže zajímat o hluboké svalstvo. Promyšleným tréninkem tak můžete předejít bolestem zad.

Máme svaly, které jsou zřetelně viditelné, a dají se posilovat na běžných fitness strojích. Jsou to takzvané mobilizátory. Dokážeme je vědomě napínat a poskytují sílu na vykonání každého pohybu. Pokud je řeč o „posilování“, má většina lidí na mysli ve skutečnosti jen trénink těchto svalů.

Hluboké svalstvo nás podrží

Kromě toho však existují i stabilizátory. Tyto svaly jsou skryté pod povrchem a vykonávají práci, která je minimálně tak důležitá, jako práce mobilizátorů: neustále stabilizují tělo. Zní to možná trochu teoreticky, má to ale celkem praktické důsledky: Když není hluboké svalstvo specializované na trvalé zatěžování dostatečně rozvinuté, musí jeho práci převzít povrchové svaly. Takovou dodatečnou zátěž však dlouhodobě nezvládnou. Výsledek: bolesti zad, napětí, bolesti kloubů.

Rekreační sportovci by se tedy kromě čistého silového tréninku měli věnovat i cvičením, které jdou doslova do hloubky. Mezi ně patří například Pilates a joga. Hluboké svalstvo stimuluje i vibra-trénink. S dobře trénovanými stabilizátory dokáže tělo pracovat ekonomičtěji a užitečněji využívat sílu.

Závěr: Trénované tělo je víc než jen velký biceps anebo vypracovaný „sixpack“. Cílem tréninku by nemělo být jen zdravě vypadat, ale ve svém nitru skutečně zdravý i být.