|Více

Sport může být zábava i za mrazivých teplot

09.02.2012

V Evropě vládne tuhá zima lámající všechny teplotní rekordy. V mnoha oblastech můžeme na teploměrech vidět teploty až -30°C. I v takových teplotách pod bodem mrazu se však může bez problémů sportovat venku, stačí dodržet několik zásad.

Mnoho rekreačních sportovců by chtělo vyběhnout ven do přírody a udělat tak něco pro své zdraví i v těchto mrazivých dnech. A to je dobře, protože kdo sportuje, posiluje svůj imunitní systém, a to i při teplotách pod nulou. V následujících bodech se dozvíte, jak se při sportu před zimou nejlépe ochránit.

  • Oblečení: Vyhněte se bavlně, uplatňujte princip cibule. Oblečte se jako cibule, tzn. raději více tenkých vrstev než jednu tlustou. Místo bavlněných textilií použijte funkční prádlo. Odvede pot a zabrání tak prochladnutí těla. Čepice navíc ochrání uši a zahřeje.
  • Zahřívání: Připravte tělo na trénink. Abyste své tělo na sportování venku dostatečně připravili, doporučujeme na zahřátí několikaminutovou rozcvičku. Funguje například volné rozklusání, dřepy, protahování a podobně.
  • Správné dýchání: Nadechujte studený vzduch nosem. Nadechujte se nosem a vydechujte ústy. V nose se totiž vzduch čistí a ohřívá.
  • S rozvahou: Nepřehánějte to, dělejte jen to, co tělu dělá dobře. Nepožadujte po svém těle žádné vysoké výkony. Uvolněný vytrvalostní trénink jako například chůze, běh nebo běžky je v mrazech to nejlepší.
  • Pitný režim: Dostatečně pijte, i v zimě se potíme. I když v zimě pocit žízně nepociťujeme tak silně, tělo vodu přesto odvádí. Pokud budete delší dobu venku, doplňujte pravidelně tekutiny, pijte například vlažný neslazený čaj.
  • Konec tréninku: Nenechte tělo vychladnout. Po tréninku byste se měli ihned převléct. Nezůstávejte venku bez pohybu, skočte pod sprchu!