|Více

Má pro rekreační sportovce smysl sestavovat profesionální tréninkový plán?

04.11.2011

Pro výkonnostní sportovce je tréninkový plán alfou i omegou. Obsahuje totiž vše od seznamu denních jednotek přes přesné plánování týdne až po cíle stanovené v ročním horizontu. I když rekreační sportovci tak podrobný plán nepotřebují, je dobré některé věci od profesionálů „okoukat“.

Vedle dobrého vybavení byste proto měli dbát i na správnou strategii. Při sestavování tréninkového plánu se vždy začíná tím, že se poradíte s expertem, společně dáte dohromady průběh tréninku a stanovíte si cíle. S tím souvisí i správně prováděné cvičení. Nezapomeňte, že každý má ke cvičení úplně jiné dispozice. Navíc zastává momentální tělesná kondice právě při vytváření individuálního tréninkového plánu rozhodující roli.

Z čeho vycházíte, jaký je váš zdravotní stav, čeho cvičením chcete dosáhnout? Tyto i další otázky jsou základem, na kterém se staví dále. Důležité je, abyste kromě trvání a intenzity jednotlivých cvičení mysleli také na vyváženost celkového programu. Záběr vašeho cvičení se rozšíří, a vy si tak zlepšíte například výdrž, sílu či koordinaci. Neméně významnou součástí je správné stravování. I to přispívá k výsledkům vašeho cvičení tak, aby byly opravdu vidět hlavně na partiích, kde si to nejvíce přejete.

Účinný tréninkový plán by měl obsahovat realistické osobní cíle. Dlouhodobým dodržováním tréninkového plánu pak budete mít z pohybu stále radost. Při pravidelném a různorodém cvičení přijde úspěch často sám od sebe. Snažit byste se měli samozřejmě stále. Zábava při cvičení, větší výkonnost a hlavně vaše zdraví za to určitě stojí.